småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

ITP kommer och går???

Publicerad 2014-12-14 22:13:08 i Allmänt,

bild: vardvaskan.se
 
Jo, tydligen kan det bli så! 
Friskfärklarad ena månaden och sjukförklaradigen nästa...
 
Lillebror var iväg för att ta ett blodprov på sjukhuset, det skulle kollas järn och lite annat efterstom han äter så ensidig kost och dessutom ska minska på kostersättning. Inget konstigt med det. Jag envisades med att han skulle få ta ett prov eftersom han haft så katastrofalt låga järnvärden när han var liten. Det har ingenting med ITP att göra, bara nåt som upptäcktes rätt snabbt tack vare alla prover som togs och som har hållts lite koll på. Hans matvägran har egentligen inte heller med ITP att göra utan är nåt som kommit antagligen pga alla sjukhusbesök och ett behov av att kunna kontrollera något i sitt liv.
 
I vilket fall så var vi iväg och lillebror var superduktig som vanligt och rörde inte en min när sticket kom. Frid och fröjd, syna leksakslådan och åka hem. Han kommer nog kräva ledsak länge till när han kommer till sjukhuset, det hör liksom till.
Efter nån dag ringer doktorn och säger att han är nog inte frisk ännu... Han har ett värde på 190 så det är absolut inget att oroa sig för, han skulle till och med få köra motorcross utan restriktioner med ett sådant värde. Men det är ändå störande att han inte är friskförklarad nu när jag faktiskt hade accepterat att det läkt ut och att det var över, vilket inte var helt lätt. Det är inte bara att stänga av den eviga oron oavsett om värdena är höga eller ej.
Men nu är han inte inom gränserna för friska värden och storleken på tormbocyterna varierar också. Så nu blir det till att käka järn en månad förr Lillebror och sedan ta nytt prov för HB sedan vänta 2-3 månader till och kolla trobocyterna utan järn för att få ett nytt värde.
 
Oj vad less jag är på denna sjukdom. Jag vet att det inte stör hans normala liv nu när han har höga värden, men det har påverkat hela hans liv. Han var ju bara 18 månader när han fick ITP och vet inget annat. Men han är less på blodprov och sjukhus och ärligt talat så är jag det med.
 
Tack och lov är det inte något vi behöver oroa oss för idag och det kommer säkerligen inte bli allvarligt låga värden igen.
">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela