småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

Matakuten...

Publicerad 2008-10-13 23:09:48 i Allmänt,

En kopia av Jamie Olivers programserie om den engelska skollunchen.
Men ändå bra.
På tiden att någon gör sig besväret att titta lite närmare på vad våra barn äter i skolan. -Redan på min tid, ja jag vet på stenåldern..., var maten dålig. Mer uppvärmd än tillagad. Jag kommer ihåg att jag oftast inte åt någon lunch. Tyckte det smakade rent ut sagt illa. Kanske därför som jag inte är särskillt förvånad av vad som visades på tv. Varför skulle det ha blivit bättre?

Jag kan bara hoppas att situationen blivit bättre när det är dags för mina killar att börja på skolan. Det är ju 3-4år tills dess. Beroende på om man räknar sexårs eller inte.
Jag vill inte att de ska leva på tillsatser!

Visst, jag kan inte påstå att jag lagar all mat från scratch. Buljongtärningar används rätt flitigt. Fiskpinnar och pulvermos är en livräddare när klockan springer ifrån oss precis som oxpytt och potatis bullar.
Jag lagar faktiskt mycket av vår mat från riktiga råvaror. Steker egna köttbullar och tycker mycket om grytor...

Däremot undviker jag "lättsockrade" och "sockerfria" produkter eftersom det är så mycket sötningsmedel i dem. Jag tror inte på sötningsmedel helt enkelt. De bryts inte ner av kroppen utan passerar rakt igenom och ut i naturen. Socker är åtminstonde en naturlig råvara som kroppen kan hantera.

">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela