småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

Skrämmande läsning om ITP!!!

Publicerad 2015-03-05 21:36:00 i Allmänt, barn,

Läst här i veckan om en tonåring som dog av ITP i södra Sverige!! Skrämmande läsning när man har ett barn med samma diagnos! 
Usch!!
Fy!!
Blir bara ledsen! Och rädd!!
 
Visserligen var det efter att vägrat ta medicin av fåfänga skäl, men ändå.
Vi har alltid fått höra att det visst är teoretiskt möjligt att avlida av sjukdomen men ingen har någonsin hört talas om det så det bedöms som högst osannolikt, snudd på omöjligt. Men då har det hänt!
Hur kan sjukvården tycka att en tonåring är tillräckligt mogen att själv bestämma över om en behandling är nödvändig eller inte när skälen som uppges för att avstå enbart har med utseende att göra. Och i så fall, erbjöds något behandlingsalternativ? Det finns ju fler mediciner även om det inte finns något botemedel!
 
Mina tankar går till den drabbade familjen.
Vilken ofantlig sorg - ofattbar!
Så onödigt!
En så ung människa!
 
Än en gång! Se till att själva vara experter på era barn och deras sjukdomar. Ingen känner era barn som ni själva! Lita inte på att andra ska kunna allt om de sjukdomar och diagnoser som finns i just eran familj! 
 
Visst, vi borde kunna lita på sjukvården men kom ihåg att medicin inte är en exakt vetenskap. Till stor del består läkares arbete om att göra avancerade gissningar när de ställer diagnos. Ju längre utbildning och ju bredare erfarenhet desto bättre kan de gissa. Men de är människor de med, den vita rocken till trots. De kan göra misstag och gissningarna kan bero till stor del på om de tidigare stött på samma sjukdom!
 
Jag vill i alla fall veta vad som gäller med mina barns sjukdomar. Vilka behandligar som finns och vilka konsekvenser behandligar kan föra med sig och vad kan hända om man inte behandlar, Och jag vill veta sämsta scenario! Inte bara vad som är bästa utgång utan sämsta möjliga så jag har större chans att undvika det!
 
">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela