småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

Tänk vad lite som kan gör mycket skillnad...

Publicerad 2014-05-08 09:23:00 i Allmänt,

 
 
Man vet att det hänt nåt när man möter en annan mamma på skolgården som hälsar med orden "Vad tidig du börjat bli!"

Vi är två mammor som alltid kommit med andan i halsen i sista minut eller till och med minuten efter med våra killar. Och vi har båda barn i både lillebrors och storebrors klasser dessutom. Nu de senaste veckorna har jag lämnat 5-10 minuter INNAN det ringer in - helt otroligt! Så pass att hon alltså märkt det.

Hemligheten bakom? Jo jag har satt klockan 15 min tidigare. Det har varit så mycket tjafs med killarna på mornarna att jag satte mig ner och pratade med dem om hur vi skulle få bättre mornar med mindre stress och mindre bråk. Lösningen var att om vi kliver upp 15 min tidigare så kommer de till frukostbordet på en gång jag säger till. De vill ha en stund framför tv:n varje morgon så de vaknar till och det har alltid vart ett tjat om "10 minuter till..." och "vi vill bara se klart det här programmet..." Nu vet de att de får lämna mitt i ett program och de går med på det. Vilket gör att jag tjatar mindre och de hinner mer. Så enkelt! Men vilka förhandlingar det krävdes...
Och visst, det tar emot. Jag är inte och har aldrig varit morgon människa. Men det är ju faktiskt bara 15 minuter...
">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela