småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

Sundsvalls tidning

Publicerad 2009-10-11 17:21:29 i Allmänt,

Läser i Sundsvalls Tidning om en pojke med kronisk ITP.  Han har låga värden, riktigt låga. Men nu plötsligt har försäkringskassan beslutat att han inte är allvarligt sjuk!

Hur kan det bli så?

Med vilken rätt har de gått över läkarens huvuden?

Är de verkligen kompetenta att göra en sådan bedömning av en så pass sällsynt sjukdom. En sjukdom som många läkare aldrig träffar på under hela sitt verksamma yrkesliv. Pratar vi om kronisk ITP så är det endast ett fåtal läkare som stöter på den diagnosen.

Jag hoppas verkligen att det nya läkarintyget får försäkringskassans handläggare att inse allvaret i den här sjukdomen! Att det är en mer utförlig beskrivning om vad som kan hända som gör att de inte kan blunda för verkligheten som föräldrarna och de drabbade barnen lever med!

Jag håller tummarna för familjen och hoppas att det ordnar upp sig lite snabbt för dem.
Det är alldeles tillräckligt att måsta oroa sig konstant för sitt barn, till och med frukta för livet. Man ska inte måsta kämpa mot försäkringskassan också! Det ska finnas ett skyddsnät för familjer som drabbas av sådana här sjukdomar.

Man måste också tänka lite på förskolepersonalen. Det finns inte den personaltätheten att de kan punktmarkera ett så här sjukt barn. Det finns heller inget som säger att de över huvud taget är villiga att ta ansvaret för ett barn med ITP och låga trombocytvärden. Och vems är ansvaret om något skulle hända? Med tanke på det som kan hända om olyckan är framme skulle jag själv inte vilja ha det ansvaret för någon annans barn. Det är knappt man vill vara ensam om ansvaret för sitt eget barn när värdena är sjunkande! Är det verkligen så att vi ska lämna över ansvaret för så här sjuka barn, som riskerar allvarliga komplikationer som kan vara livslånga eller livsavgörande på förskolepersonalen? Vem ska stå för den utbildningen som de då behöver? Eller är tanken att förskolan ska anställa vårdpersonal för att försäkringskassan inte kan inse allvaret i situationen?

Jag önskar er allt gott och sänder massor av varma tankar!

">

Kommentarer

Postat av: maria persson

Publicerad 2009-10-11 20:19:50

Tack snälla du för värmande ord. Vi hoppas oxå allt ska lösa sig. Fk folk har nog aldrig haft barn eller varitsjuk själva! Jag känner att det finns för lite info om denna sjukdom, man får tom förklara för sjuksystrar vad det är för sjukdom , vissa sjuksystrar som vi träffat har ej vetat vad trombisar är , då undrar jag vad dom jobbar med! Har ni försökt att lillebror får en hjälm med något tryck han tycker om, vår Abbe har 4 hjälmar . En med spindelmannen, eldslågor, ben 10 , döskalle. Snart öppnar toysrus då finns det nog mång hjälmar att välja på, vi ska köpa ny i allafall. Kram Maria persson

Postat av: maria persson

Publicerad 2009-10-11 20:20:42

Tack snälla du för värmande ord. Vi hoppas oxå allt ska lösa sig. Fk folk har nog aldrig haft barn eller varitsjuk själva! Jag känner att det finns för lite info om denna sjukdom, man får tom förklara för sjuksystrar vad det är för sjukdom , vissa sjuksystrar som vi träffat har ej vetat vad trombisar är , då undrar jag vad dom jobbar med! Har ni försökt att lillebror får en hjälm med något tryck han tycker om, vår Abbe har 4 hjälmar . En med spindelmannen, eldslågor, ben 10 , döskalle. Snart öppnar toysrus då finns det nog mång hjälmar att välja på, vi ska köpa ny i allafall. Kram Maria persson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela