småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

ITP vardag

Publicerad 2009-11-25 08:15:53 i Allmänt,

Tack för dina värmande ord Brita.

ÄVen om det ibland är jobbigt att höra om barn som är friska nu, som bara haft ITP ett kort tag så är det oftast positivt.
Det är skönt att veta att det finns fler där ute som gått igenom det här.
Att det finns barn som blivit friska och som inte har några problem idag.

Vi klarar av att leva med ITP, fast att den är kronisk.
Vi har inget val.
Det gäller att hitta en vardag mitt i all provtagning och mitt i all oro.
Vi måste!
Det känns viktigt att båda barnen får en så normal tillvaro som möjligt trots lillebrors sjukdom.
Och förhoppningsvis så läker han ut den.
6-8 av 10 barn som har kronisk ITP blir friska!
Inte världens bästa ods men alltid något...

Två saker hjälper oss.
Det ena är att lillebror sällan ligger på kritiska nivåer. Det blir till och med hjälmfria veckor, på gott och ont. (Det gör det svårare att få på hjälmen när värdena sjunker...)
Det andra är att jag och maken har valt att dela på veckorna.
Vi arbetar fortfarande båda två och vi turas om att vara hemma med lillebror. Det gör att vi får en del av veckan hemma med sjukt barn och den andra halvan har vi ett "andningshål" där vi är på jobbet som vanligt och kan lämna sjukdomen hemma (försöka i alla fall) medans vi fokuserar på arbetet.

Eftersom värdena är på väg ner igen så tror jag inte att han kommer att vara bra efter årsskiftet som jag tidigare hoppats på. Kan låta pessimistiskt men så är det. Har hemskt gärna fel, men tror inte det.

Jag har hellre fel och blir glatt överraskad än att jag har fel och deppar ihop.

">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela