småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

Irritation!

Publicerad 2009-08-31 13:02:07 i Allmänt,

Vi har varit och tagit blodprov idag.
Eller, lillebror har blivit stucken, jag har bara tittat på.

Som vanligt säger jag efteråt till sköterskan "Så ringer ni om provsvaren sedan?" Mest som ett konstaterande.
Men denna gång fick jag inte det självklara "Javisst!" som jag förväntar mig och tar för givet. Utan ett svävande "Jag ska försöka komma ihåg det..."
Jag påtalade lite skarpare att han hade ett sjunkande värde och att jag förväntar mig ett provresultat. Och får till svar att hennes målsättning är att komma ihåg det, hon ska göra sitt bästa, lägga fram journalen och så...

Jag blir så arg!
Vad jag borde ha sagt är att om lillebror har dåligt värde och jag inte får veta det så kommer jag att hålle henne personligen ansvarig för alla eventuella komplikationer det kan medföra.
Jag ska inte behöva jaga provsvar!
Jag ska inte ens behöva påminna om att de ska ringa.
Det är deras jobb!!
Deras ansvar!!!
Inget jävla skämt!!!

Sedan att lillebror hade värde 52 förra veckan spelar ingen roll. Det var inte ett stabilt värde utan det var sjunkande så om något så gör det att provsvaret denna vecka blir så mycket viktigare.
Förra veckan var hjälmfri. Men hur blir denna???

Det är det här som tar knäcken på mig.
Osäkerheten.
Att ständigt behöva jaga.
Att det känns som att viss vårdpersonal inte tar hans sjukdom på allvar.
Jag anser att det är allvarligt.
Hans läkare anser att det är allvarligt.
Försäkringskassan och försäkringsbolaget anser det vara riktigt allvarligt.
Och så ska jag måsta träffa på en sköterska som inte kan ta det på tillräckligt allvar. En som inte ens kan säga med säkerhet att jag ska få ett provsvar.
Provsvar som kan vara skillnad mellan liv och död.

Nu tror jag visserligen att han har relativt högt värde. Misstänker till och med att han håller på att bli sjuk, vilket innebär att han kan få ännu högre värde (bara det inte sjunker innan...).
Men ändå.
Jag VET inte vilket värde han har.
Jag vet bara att om han har lågt värde och ramlar och slår sig så kan han börja blöda,utvärtes eller invärtes, och om han gör det så kanske det inte slutar i tid. Det kan bli en riktig katastrof.


Jag väntar med spänning...
">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela