småbarnsbloggen

Jag och min familj. Make och två yrväder till grabbar!

Söndag.

Publicerad 2008-11-23 09:55:36 i Allmänt,

Nu är det bestämt. Hur vi ska möblera alltså. Det har tagit snart ett år, men vi ska äntligen få packa upp alla flyttkartonger, även de som stått sedan vi flyttade in. Vi ska dock byta plats på två rum, eller funktionen av dessa två rum ska få byta plats...

Vi flyttar upp allt som är i gillestugan till rummet vi har bibliotek i. Och sedan flyttar vi ner alla bokhyllor till gillestugan. Lite omständigt men det kan bli värt det. För att vi ska kunna göra den här omflytten krävs en del jobb. Ja, jobbet krävs för att vi alls ska kunna använda gillestugan...

Igår kväll fick jag ett ryck och började spackla ett hörn i gillestugan som vi lappat ihop. Vi sågade upp hörnet tre veckor efter att vi flyttade in då vi fick fuktgenomslag där. Följdes av en omdränering av hela huset. Sedan kom sommaren och vi sköt på det hela fram till hösten. Då fick vi en fuktskada på övervåningen vilket gjorde att luften gick ur oss och vi inte fick något gjort alls.

Nåja, nu är fuktskadan på övervåningen åtgärdad och vi har ett helt nytt badrum så nu är det dags att vi tar oss i kragen och sätter igång med ett nytt projekt! (Vi har ju några att välja mellan...)

Jag vill att vi ska ha fått lite bättre ordning fram till jul, vilket innebär att vi har bråttom.

Nr 1 på listan är alltså gillestugan. Vi ska bygga in ett rör som ligger i golvet. Det var en låg "låda" där som vi bröt upp för att se vad som fanns under. Kanske en decimeter hög bara.

Hmmm. Vi verkar vara mycket för att riva saker... (väggen i köket, hörnet i gillestugan, "lådan" i gillestugan, hela badrummet på övervåningen...)

Vi har bestämt att göra den nya "lådan" lika hög som en tv bänk. Då blir det mer som en hylla än en låda. Precis där finns det ledningar i taket så det är lite lägre i tak än i resten av rummet så om vi gör lådan för hög försvinner all väggyta... Inte bra om vi nägon gång vill flytta ner tv rummet igen...
Så som jag sa är det spacklat nu, så då återstår byggandet. Vi ska räkna på materialet nu och se när maken kan handla, sedan är det bara att sätta igång med byggandet...
Efter det ska jag äntligen få måla hela rummet!!!

Tror ni vi ror iland med det här projektet?
Helst före jul?
">

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Småbarnsmamman

Jag är en tvåbarnsmamma med många järn i elden. Vissa saker delar jag villigt med mig av till er alla, andra håller jag för mig själv... Just nu är det mycket som händer med minsta killen sjuk i kronisk ITP och ett hus som renoveras för fullt. Lägg till ett heltids jobb, make och bonusgrabb så börjar vi närma oss vardagen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela